Syysloma on ohi ja on aika jatkaa innovointia. Tässä hieman tietoa mitä olemme keränneet tähän mennessä.
Projektin teema
Projektimme aiheena tosiaan on Raisio- konserni ja ideoiden
luominen (idea creation) sille. Tehtävänämme on tutustua Raisio- konserniin ja
kehittää käyttökelpoisia ideoita mahdolliseen toteutukseen. Pyrimme olemaan mahdollisimman
luovia ja innovaatisia. Projekti vaatii tutustumista elintarviketeollisuuteen
ja palvelumuotoilun keinoihin.
Itse yrityksestä
Raisio Oyj on ekologisten ja terveellisten välipalojen edelläkävijä johtavilla brändeillä sekä kestävän ruokaketjun aktiivinen kehittäjä.
Raisio-konserni on kansainvälinen, kasvipohjaisen ravinnon
erityisosaaja. Perustettu Suomessa 1939. Päämarkkina-alueet ovat Suomi,
Iso-Britannia, Ruotsi, Venäjä, Ukraina, Puola, Viro ja Tšekki
Raision toiminta on jaettu kahteen yksikköön:
- Brändeihin
- tunnetuimmat brändit ovat Benecol, Honey Monster, Elovena, Sunnuntai, Nordic, Fox's ja Juicee Gummee.
- Raisioagroon.
- uuden sukupolven maatalouskauppa. Korkealaatuisten rehujen sekä kotieläinten ruokinnan ja kasvinviljelyn ammattitaidon lisäksi se tarjoaa tuottajille myös laadukkaan valikoiman muita tuotantopanoksia ja -tarvikkeita.
Raision toiminnan lähtökohta on asiakkaiden tarpeiden
mukaiset hyvänmakuiset, ekologiset, terveelliset ja turvalliset tuotteet
johtavilla brändeillä. Kestävä kehitys huomioidaan kaikissa toiminnoissa ja
sitä pyritään parantamaan jatkuvasti. Strategisena tavoitteena on kasvaa yritysostoin sekä orgaanisesti.
Ja tässä vielä linnki Raisio Oyj:n sivuille http://www.raisio.com/
Raisio Oyj:n asiakkaat
Raisiolla on laaja asiakaskunta.
Tuotteista löytyy elintarvikkeita kuluttajille niin arkeen
kuin juhlaankin.
- leivontatuotteita, aamiastarvikkeita, pastoja, muroja, välipaloja sekä terveysvaikutteisia tuotteita.
Benecol tuotesarja varsinkin on herättänyt kiinnostusta jopa
maailmalla innovatiivisen kolesterolia alentavien tuotteidensa vuoksi.
Kasvistanoliesteriä sisältäviä terveysvaikutteisia Benecol-elintarvikkeita
myydään 30 maassa, viidessä maanosassa. Kussakin maassa myytävät
Benecol-tuotteet on kehitetty paikallisiin ruokatottumuksiin sopiviksi.
Provena tuotemerkki tarjoaa tuotteita gluteenittomasti ja
siten savuttaa erikoisruokavaliota tarvitsevien asiakkaiden tarpeet. Yhtiöllä
on tarjolla tuotteita ammattilaiskäyttöön, suuremmilla pakkauskoilla. Tuotteet
auttavat terveellisten elintapojen ja ruokavalion noudattamisessa sekä ovat
mukana jokapäiväisessä arjessa.
Mitä tiedämme alasta jolla Raisio Oyj toimii?
Raisio Group on monipuolisesti elintarviketeollisuudessa
toimiva yritys, jonka päätuotteina ovat kasvipohjaiset ravintotuotteet. Lisäksi
yritys toimii myös maatalousmarkkinoilla rehutuottajana.
Elintarviketeollisuudessa Suomessa ovat päälähtökohtina
turvallisuus ja laatu. Ala valmistaa laajaa kuluttajan tarpeet huomioivaa
tuotevalikoimaa perustuotteista korkean jalostusasteen tuotteisiin. Yritysten
asiakkaita ovat vähittäiskauppa- ja HoReCa-sektori sekä muut
elintarvikeyritykset sekä paikallisesti että kansainvälisesti. Alalla
panostetaan jatkuvasti uutuuksien kehittämiseen.
Elintarviketeollisuudessa käytetään 85-prosenttisesti
kotimaisia raaka-aineita ja se kattaa Suomen elintarvikemarkkinoista 80 %.
Elintarvikeala seuraa jatkuvasti muuttuvia trendejä ja kehittää jatkuvasti
asiakkaita kiinnostavia tuotteita. Ala on siis erittäin asiakaslähtöinen.
Euroopassa ala on suurin yksittäinen teollisuuden ala ja se työllistää jopa 4,2
milj. henkilöä. Myös Raisio Groupin tuottamat rehut kuuluvat
elintarviketeollisuuden piiriin. Suurimmaksi toimialaksi
elintarviketeollisuudessa nousee teurastus/lihajalostus.
Suomalaisen
elintarviketeollisuuden vahvuuksia
- Asiakkaan ja kuluttajan etujen mukainen toiminta
- Terveyttä edistävät elintarvikkeet
- Vastuullisuus ja ympäristöosaaminen
- Korkeatasoinen teknologia
- Ammattitaitoinen henkilöstö
- Omavalvonta ja laatujärjestelmät
- Tuotantoketjun kokonaishallinta, "ei heikkoja lenkkejä"
- Riskien ennaltaehkäisy ja tuotantoketjun läpinäkyvyys
Elintarviketeollisuuden
globaaleja trendejä
- Kansainvälinen kilpailu lisääntyy edelleen
- Kuluttajat vaativat tuoreita, terveellisiä, maukkaita, helppokäyttöisiä ja ympäristöystävällisiä tuotteita
- Kaupan ylivalta arvoketjussa kasvaa, oma merkki -tuotteiden kehittäminen jatkuu
- Tuotteilla alhaiset katteet - hintataso harmonisoituu globaalisti
- Tuotteiden elinkaari lyhenee ja uutuustuotteiden määrä kasvaa
- Raaka-ainemarkkinoilla paljon epävarmuutta, hintataso ei palaudu entiselleen
- Ilmasto-, ympäristö- ja energianäkökulmat ovat tulleet jäädäkseen
- Ruokakriisit ja kohonneet hinnat korostavat toimivan elintarvikeketjun ja huoltovarmuuden merkitystä
Tässä hieman Raisio Oyj:n kilpailuasetelmaa
Raisio Oyj Kilpailijat
Elovena kaurahiutaleet Myllyn
Paras, Myllärin Luomu, Puuppolan Aitokaura
Benecol, kolesterolia alentavat tuotteet Becel
Pro Active
Honey Monsters murot Kellog’s, Pirkka, Nestle, Alpen,Cheerios, Weetabix
Sunnuntai tuotteet
Keiju, Alpro, Flora Culinesse
Torino pastat Rainbow,
Pirkka, ES, Myllyn Paras,
Nalle puurohiutaleet Pirkka,
Myllyn Paras, Myllärin Luomu
Provena gluteenittomat tuotteet Myllyn
Paras, Semper, Pirkka, Puuppolan Aitokaura, Vuohelan Herkku
The Dormen pähkinät/snacksit yms. Taffel
Candy Plus karkit Fazer, Leaf, Halva, Malaco, Cloetta, Haribo
Fox’s Confectionery kurkkupastilleja yms. Läkerol, Sisu
Xylitol, Fishermans Friends
Näiden tulosten perusteella päättelen, että suurimmat
kilpailijat Raisiolle ovat Pirkka sekä Myllyn Paras.
#Ryhmä
#Ryhmä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti