tiistai 22. lokakuuta 2013

Mitä tiedämme Raisio Oyj:stä


Syysloma on ohi ja on aika jatkaa innovointia. Tässä hieman tietoa mitä olemme keränneet tähän mennessä.

Projektin teema


Projektimme aiheena tosiaan on Raisio- konserni ja ideoiden luominen (idea creation) sille. Tehtävänämme on tutustua Raisio- konserniin ja kehittää käyttökelpoisia ideoita mahdolliseen toteutukseen. Pyrimme olemaan mahdollisimman luovia ja innovaatisia. Projekti vaatii tutustumista elintarviketeollisuuteen ja palvelumuotoilun keinoihin. 

Itse yrityksestä


Raisio Oyj on ekologisten ja terveellisten välipalojen edelläkävijä johtavilla brändeillä sekä kestävän ruokaketjun aktiivinen kehittäjä.

Raisio-konserni on kansainvälinen, kasvipohjaisen ravinnon erityisosaaja. Perustettu Suomessa 1939. Päämarkkina-alueet ovat Suomi, Iso-Britannia, Ruotsi, Venäjä, Ukraina, Puola, Viro ja Tšekki
Raision toiminta on jaettu kahteen yksikköön:

  •       Brändeihin
    • tunnetuimmat brändit ovat Benecol, Honey Monster, Elovena, Sunnuntai, Nordic, Fox's ja Juicee Gummee. 
  •  Raisioagroon.
    • uuden sukupolven maatalouskauppa. Korkealaatuisten rehujen sekä kotieläinten ruokinnan ja kasvinviljelyn ammattitaidon lisäksi se tarjoaa tuottajille myös laadukkaan valikoiman muita tuotantopanoksia ja -tarvikkeita.


Raision toiminnan lähtökohta on asiakkaiden tarpeiden mukaiset hyvänmakuiset, ekologiset, terveelliset ja turvalliset tuotteet johtavilla brändeillä. Kestävä kehitys huomioidaan kaikissa toiminnoissa ja sitä pyritään parantamaan jatkuvasti. Strategisena tavoitteena on kasvaa yritysostoin sekä orgaanisesti.

Ja tässä vielä linnki Raisio Oyj:n sivuille http://www.raisio.com/

Raisio Oyj:n asiakkaat


Raisiolla on laaja asiakaskunta.
Tuotteista löytyy elintarvikkeita kuluttajille niin arkeen kuin juhlaankin.

  •  leivontatuotteita, aamiastarvikkeita, pastoja, muroja, välipaloja sekä terveysvaikutteisia tuotteita.

Benecol tuotesarja varsinkin on herättänyt kiinnostusta jopa maailmalla innovatiivisen kolesterolia alentavien tuotteidensa vuoksi. Kasvistanoliesteriä sisältäviä terveysvaikutteisia Benecol-elintarvikkeita myydään 30 maassa, viidessä maanosassa. Kussakin maassa myytävät Benecol-tuotteet on kehitetty paikallisiin ruokatottumuksiin sopiviksi. 

Provena tuotemerkki tarjoaa tuotteita gluteenittomasti ja siten savuttaa erikoisruokavaliota tarvitsevien asiakkaiden tarpeet. Yhtiöllä on tarjolla tuotteita ammattilaiskäyttöön, suuremmilla pakkauskoilla. Tuotteet auttavat terveellisten elintapojen ja ruokavalion noudattamisessa sekä ovat mukana jokapäiväisessä arjessa.

Mitä tiedämme alasta jolla Raisio Oyj toimii?


Raisio Group on monipuolisesti elintarviketeollisuudessa toimiva yritys, jonka päätuotteina ovat kasvipohjaiset ravintotuotteet. Lisäksi yritys toimii myös maatalousmarkkinoilla rehutuottajana.

Elintarviketeollisuudessa Suomessa ovat päälähtökohtina turvallisuus ja laatu. Ala valmistaa laajaa kuluttajan tarpeet huomioivaa tuotevalikoimaa perustuotteista korkean jalostusasteen tuotteisiin. Yritysten asiakkaita ovat vähittäiskauppa- ja HoReCa-sektori sekä muut elintarvikeyritykset sekä paikallisesti että kansainvälisesti. Alalla panostetaan jatkuvasti uutuuksien kehittämiseen. 

Elintarviketeollisuudessa käytetään 85-prosenttisesti kotimaisia raaka-aineita ja se kattaa Suomen elintarvikemarkkinoista 80 %. Elintarvikeala seuraa jatkuvasti muuttuvia trendejä ja kehittää jatkuvasti asiakkaita kiinnostavia tuotteita. Ala on siis erittäin asiakaslähtöinen. Euroopassa ala on suurin yksittäinen teollisuuden ala ja se työllistää jopa 4,2 milj. henkilöä. Myös Raisio Groupin tuottamat rehut kuuluvat elintarviketeollisuuden piiriin. Suurimmaksi toimialaksi elintarviketeollisuudessa nousee teurastus/lihajalostus.

Suomalaisen elintarviketeollisuuden vahvuuksia
  • Asiakkaan ja kuluttajan etujen mukainen toiminta
  • Terveyttä edistävät elintarvikkeet
  • Vastuullisuus ja ympäristöosaaminen
  • Korkeatasoinen teknologia
  • Ammattitaitoinen henkilöstö
  • Omavalvonta ja laatujärjestelmät
  • Tuotantoketjun kokonaishallinta, "ei heikkoja lenkkejä"
  • Riskien ennaltaehkäisy ja tuotantoketjun läpinäkyvyys
Elintarviketeollisuuden globaaleja trendejä
  • Kansainvälinen kilpailu lisääntyy edelleen
  • Kuluttajat vaativat tuoreita, terveellisiä, maukkaita, helppokäyttöisiä ja ympäristöystävällisiä tuotteita
  • Kaupan ylivalta arvoketjussa kasvaa, oma merkki -tuotteiden kehittäminen jatkuu
  • Tuotteilla alhaiset katteet - hintataso harmonisoituu globaalisti
  • Tuotteiden elinkaari lyhenee ja uutuustuotteiden määrä kasvaa
  • Raaka-ainemarkkinoilla paljon epävarmuutta, hintataso ei palaudu entiselleen
  • Ilmasto-, ympäristö- ja energianäkökulmat ovat tulleet jäädäkseen
  • Ruokakriisit ja kohonneet hinnat korostavat toimivan elintarvikeketjun ja huoltovarmuuden merkitystä

Tässä hieman Raisio Oyj:n kilpailuasetelmaa


     Raisio Oyj                                                                                   Kilpailijat   
                                                                            
Elovena kaurahiutaleet                                     Myllyn Paras, Myllärin Luomu, Puuppolan Aitokaura
Benecol, kolesterolia alentavat tuotteet           Becel Pro Active
Honey Monsters murot                                     Kellog’s, Pirkka, Nestle, Alpen,Cheerios, Weetabix
Sunnuntai tuotteet                                             Keiju, Alpro, Flora Culinesse
Torino pastat                                                      Rainbow, Pirkka, ES, Myllyn Paras,
Nalle puurohiutaleet                                          Pirkka, Myllyn Paras, Myllärin Luomu
Provena gluteenittomat tuotteet                       Myllyn Paras, Semper, Pirkka, Puuppolan Aitokaura, Vuohelan Herkku
The Dormen pähkinät/snacksit yms.                Taffel
Candy Plus karkit                                               Fazer, Leaf, Halva, Malaco, Cloetta, Haribo
Fox’s Confectionery kurkkupastilleja yms.     Läkerol, Sisu Xylitol, Fishermans Friends

Näiden tulosten perusteella päättelen, että suurimmat kilpailijat Raisiolle ovat Pirkka sekä Myllyn Paras.


#Ryhmä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti