keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Benecolilla on kilpailijoita


Kautta aikojen onBenecol ollut tuttu tuote kolesterolia alentavien ominaisuuksiensa vuoksi. Muutama vuosi sitten kysyttäessä, en usko että kovinkaan moni olisi osannut sille kilpailijoita mainita. Nyt tilanne on kuitenkin toinen ja kilpailijoita on hyllyt pullollaan. Useissa tuotteissa saattaa huomaamattaankin olla lisänä kolesterolia alentavia ainesosia.

Suurimmiksi kilpailijoiksi ovat varmasti nousseet Becel ja Danonen lanseeraamat Danacol tuotteet. Keiju on tuonut markkinoille oman tuotteensa, Keiju alentajan. Myös leipiin on tuotu kolesterolia alentavia ominaisuuksia, esimerkkina Vaasan Kaurasydän. Jopa kauppaketjujen omista tuotteista löytyy kolesterolia alentavia tuotteita, esim. Pirkka kolesterolia alentava jugurttijuoma.

Trendinä on selkeästi keskittää kolesterolia alentavat ainesosat juotaviin pikkujugurtteihin. On muodikasta aloittaa aamu heittämällä huiviin pieni purkki kaikkea parantavaa juotavaa jugurttia, joten markkinarako on hyvä myös kolesterolia alentaville tuotteille. Kauppaketjujen omat tuotteet ovat kilpailijoina kova uhka Benecol tuotteille, sillä ellei asiakas ole brändilojaali, valitsee hän nykypäivänä useimmiten edullisimman, samat lupaukset antavan tuotteen.

Tämän hetken suurimpaan trendiin peilaten, uskon Benecolin pahimman kilpailijan olevan ns. super foodit. On paljon luonnon omia tuotteita, joilla luvataan kolesterolia alentavaa vaikutusta. Jokainen lehti ja koko some on täynnä raaka-ruoka ja super food ohjeita, jotka sisältävät pelkästään ainesosia, jotka tekevät sinulle hyviä ja ovat luonnon omia antimia. Benecol taas helposti mielletään teolliseksi ja lisäainepitoiseksi ruuaksi, mikä ei sovi uuteen super food ajattelumaailmaan. Myös ruokavalion muutos kuuluu isona osana super food ajatteluun ja näihin ruokavalioihin harvemmin kuuluu Benecolin tuotteet.

Lisäksi myös luontaistuotekaupoista on saatavissa jos jonkinmoista lesitiiniä yms. kolesterolia alentamaan.

Raisio on kuitenkin mielestäni hienosti jo aloittanut reagoimaan super foodin tuomaan kilpailuun. Se on lanseerannut omien tuotteidensa yhteistyön, Elovena plus Benecol. Tämä antaa heti paljon luonnonmukaisemman kuvitelman Benecolista. Kuitenkin isoimpana kehitysalueena olisi juuri näiden markkinoiden kehittäminen. Tarvitaan jotain uutta kilpailemaan luonnon omia antimia vastaan sen sijaan että keskitytään vain kilpailemaan ns. Benecol kopioituotteita vastaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti