keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Provena-tuotemerkin kilpailijat

Suomessa Keliakialiitto on erittäin aktiivinen vaikuttaja markkinoilla tarjottavien gluteenittomien tuotteiden osalta, sillä se on hyvin aktiivisesti mukana alalla toimivien yritysten toiminnassa. Liitto käy vuoropuhelua gluteenittomia tuotteita valmistavien yritysten kanssa, niiden gluteenittomien tuotteiden saatavuuden, valikoiman, turvallisuuden ja laadun varmistamiseksi.
Keliakia liitto on hyvin tärkeä toimija, koska se myös neuvottelee päivittäistavara- ja Horeca-tukkujen sekä vähittäiskauppojen kanssa. Tavoitteena on parantaa gluteenittomien tuotteiden saatavutta, laajentaa tuotevalikoimaa, kehittää tuotteiden sijoittelua sekä päivittää kauppojen henkilökunnan keliakiaosaamista.

Todellisuudessa gluteenittomia tuotteita tuottavia valmistajia on aivan valtava määrä, joten Suomen markkinoiden koko kilpailija kuntaa en pysty tässä kohtaa selvittämään. Gluteenittomia tuotteita on mahdollista ostaa myös Internetistä, jolloin kilpailukenttä kasvaa jo aivan käsittämättömän suuruiseksi.
Päätin siis helpottaa työtäni ja karsia kilpailijoiden listaa, valitsemalla tähän postaukseen vain Keliakialiiton sivuilta löytyvät pääyhteistyökumppanit, jotka vaihtelevissa määrin näkyvät Suomen markkinoilla Provenan kanssa.

Kilpailijat ovat:

  • Brander Gluteeniton
  • Dr. Schär
  • Fria Bröd Ab
  • Moilas Oy
  • Finax ab
  • Oy Semper Ab
  • Vuohelan Herkku Oy 
  • Skånemejerier

    
      
   


Kaikista Suomen markkinoilla näkyvistä gluteenittomien tuotteiden tuottajista tärkeimpänä mainittakoon Pieksämäkeläinen Moilas Oy, joka on tällä hetkellä koko Suomen suurin gluteenittoman ruuan valmistaja. Moilaksen monipuoliseen gluteenittomien tuotteiden valikoimaan kuuluu vuokaleipiä, sämpylöitä, rieskoja, kahvileipiä, pizzoja ja välipalatuotteita. Valikoimasta löytyy liskäksi monia kuivapastoja, korppujauhoja sekä paahtopussit gluteenittoimien tuotteiden turvalliseen paahtamiseen. Moilas Oy:n tuotteita löytyy kaupoista ympäri maan ja niitä tarjotaan myös monissa kahviloissa, ravintoloissa ja suurkeittiöissä. Tuotteita viedään jopa myös ulkomaille, joten erittäin menestyneestä tuotemerkistä on kyse.

Provena-tuotemerkin tuotteiden tilanne Suomen markkinoilla on kuitenkin havainnointieni perusteella myös varsin hyvällä pohjalla. Vuonna 2011 Raisio Group mm uudisti Provena brändin ja tuotteet ovat tällä hetkellä myynnissä Suomen lisäksi Ruotsissa, Tanskassa, Puolassa sekä Baltian maissa.
Keliakialiiton järjestämässä kilpailussa etsitään vuorovuosin vuoden parasta gluteenitointa tuotetta ja tänä vuonna (2013) voitin vei Ravintoraision Provena gluteenittomat kaura-myslisämpylät. Arvioinnissa kiitosta sai erityisesti herkullinen ja houkutteleva ulkonäkö sekä reilunkokoiset siemenet ja rusinat, jotka lisäävät ruokaisuutta ja vaikuttavat positiivisesti makuun. Myös tuotteen hyvää saatavuutta arvostettiin kovasti.

Päätin ottaa kilpailijoiden kartoitukseen mukaan Design Brief -työkalun, jonka kautta tarkoituksena on paneutua johonkin ko. yrityksen ongelmaan tai haasteeseen johon mielestäni kannattaisi keskittyä. Metodin avulla pitäisi muodostaa jonkinlainen uusi suuntaus ja kuvata millä tavoin yritys voisi lähteä tätä toteuttamaan.

Provena-tuotemerkin oikeastaan ainoana kehityksen kohteena näen tuotevalikoiman laajentamisen, koska verrattuna muihin gluteenittomien tuotteiden tuottajiin, Provena-sarjassa tuotteita on huomattavasti vähemmän. Yksi Keliakialiitonkin järjestämän vuoden tuote-kilpailun tavoitteista on nimenomaan kannustaa yrityksiä kilpailun kautta innostaa kehittämään tuotteitaan ja palveluitaan.  Toinen argumenttini koskee markkinoilla vallitsevaa gluteenittoman ruokavalion buumia. S-ryhmän suorittaman tuoreen tutkimuksen mukaan gluteenittomien tuotteiden myynti on kasvanut viime vuonna jopa 17 prosenttia. Ylen uutistenkin mukaan nyt jos koska suomalaiset elintarvikefirmat voisivat hyödyntää buumia uusin tuotelanseerauksin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti