lauantai 9. marraskuuta 2013

Muistiinpanot kirjasta Palvelumuotoilu.2011.


Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Hämeenlinna: Talentum Media Oy

Palveluistuminen= palvelujen merkityksen kasvu yhteiskunnassa tarjoaa, 
  •  uusia ja kiinnostavia näkökulmia liiketoimintaan
  • mahdollisuuden uusien liiketoimintamallien hyödyntämiseen 
  •  ennen näkemättömiä mahdollisuuksia kasvuun 
  • uusia toimintamalleja niin asiakkaiden kuin kilpailijoiden kanssa
Aineettomiin palveluihin voi lisätä tavaroita - tavaroiden ympärille voi aina lisätä palveluita.
Omistamisen merkitys on pikkuhiljaa vähentynyt ja odotukset palveluita kohtaan kasvanee.
Palvelumuotoilu,  ei ole uusi innovaatio vaan pikemminkin tapa yhdistää vanhoja asioita uudella tavalla
  • auttaa organisaatiota havaitsemaan palveluiden strategiset mahdollisuudet liiketoiminnassa,
  • innovoimaan uusia palveluita ja
  • kehittämään jo olemassa olevia palveluita
  • tavoitteena palvelutuotteet, jotka ovat taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestäviä
Palvelumuotoilun juuret ovat muotoilussa
  • muotoilun ydinosaaminen on tuotu palveluiden kehittämiseen
Tärkeää päästä eroon ajatusmallista, jonka mukaan kehittämisen keskiössä ovat aina tavarat ja että oheispalveluilla voidaan vain tehdä lisää rahaa.
Mitään palvelua ei ole olemassa jos asiakas ei ole siinä läsnä ja kuluta sitä.
Asiakkaat ja asiakaspalvelijat muodostavat yhdessä palvelukokemuksen.

Asiakkaalta kysyminen ei ole aina ratkaisu. Miten kuvitella jotain mitä ei ole olemassa? Arjesta ja toiminnasta nousevat esiin arvot ja todelliset toiminnan motiivit, tiedostetut ja tiedostamattomat tarpeet

Palvelupolku = palvelukokonaisuuden kuvaus, asiakkaan kokema palvelu kuvataan vaiheittain, jotta sitä voidaan analysoida,
·                                        voidaan jakaa esipalveluun, ydinpalveluun ja jälkipalveluun
Palvelutuokio = palvelupolku voidaan jakaa palvelutuokioiksi 

Palvelu tehdään näkyväksi palvelutodisteilla. Voidaan jakaa palvelumaisemaan ja tavaroihin
  • Palvelumaisema = kaikki ne ympäristöt, joissa palvelu tarjotaan ja joissa ihminen ja palvelujen tarjoaja kohtaavat,
  • Palvelutavara = tavarat, jotka helpottavat ja mahdollistavat palvelun toteuttamisen tai kommunikaation, 92
Palvelu kannaattaa paketoida esineeksi, koska silloin asiakas tuntee saavansa heti jotain rahojensa vastineeksi ( Jari Parantainen, Pölli tästä- blogi)(dna mokkula)
Palvelumuotoilun yksi keskeinen tehtävä on muodon antaminen tyhjälle, palvelun tekeminen näkyväks
Palvelumuotoilulla on liiketoiminnallisia etuja.
Iloinen asiakas ja tyytyväinen organisaatio on kaksoisvoitto. Palvelun tuottamisen perusedellytys on, että se on palveluntarjoajalle taloudellisesti kannattavaa
Asiakkaat haluavat että palvelu on, yksilöllinen, mileenpainuva, vaivaton, lopputulokseltaan luotettava, enemmän kuin hän itse saisi aikaan sekä jotakin mahdollistava
Yrityksen näkökulmasta palvelun toimivuuteen kuuluu tuloksellisuus, tehokkuus ja erottuvuus
Palvelumuotoilun tavoite: yhtä aikaa asiakasta miellyttävä tuote sekä täyttää palveluntuottavan organisaation liiketoiminnalliset tavoitteet
Asiakasarvo määrittää sen, kuinka paljon asiakas on valmis maksamaan, kuinka usein hän on valmis maksamaan ja sen suositteleeko asiakas palvelua kysyttäessä
Palvelumuotoilun tavoitteena on
  • ymmärtää paremmin ihmisiä, heidän elämäänsä ja tarpeitaan
  • havaita uusia mahdollisuuksia
  • suunnitella toimivia palveluja
  • toteuttaa tehdyt suunnitelmat
Visualisointi, eli asian tekeminen näkemällä havaittavaksi, on tärkeää palvelumuotoilussa
Palvelumuotoilussa ei hyväkään konsepti ole hyödyllinen, ennen kuin se saadaan toteutettua käytännössä
Palvelumuotiluprosessi etenee määrittelystä(1 ja 2)-->tutkimukseen(3 ja 4)-->suunnitteluun( 5 ja 6)-->tuotantoon(7 ja 8)-->arviointiin(9)
Palvelumuotoilun vaiheita ovat 1.aloittaminen 2. esitutkimus 3. asiakasymmärrys 4. strateginen suunnittelu 5. ideointi ja konseptointi 6. prototypointi 7. pilotointi 8. lanseeraus 9. jatkuva kehittäminen
Samankaltaisuuskaavio, 154
  •  helpottaa tutkimustiedon jäsentelyä
  •  samankaltaisuudet(tuloksissa esiintyvät aiheet ja teemat) ryhmitellään yhteisten teemojen alle
  • toisiinsa liittyvät tulokset ryhmitellään ja järjestetään aiheittain
  • ryhmittely nostaa esille käyttäjälle olennaisia asioita
ohjeita ideointiin
  • Selkeytä, pyri ymmärtämään ja sisäistämään ongelma
  • jaa osaongelmiin
  •  kiristä ja löysää, luovuus kaipaa aikaa
  • vältä kritiikkiä
  •  kehu toisten ideoita
  • kerää paljon ideoita
  • hyväksy myös mahdottomat ideat
  • yhdistele ideoita
  • kokoa ja ryhmittele ratkaisuja
  • vaihda menetelmiä
  • käytä piirustuksia ja malleja
  • laita ideat esille
  • aseta tavoitteet
  • lepää välillä
Konseptissa kuvataan palvelun keskeinen idea. Palvelukonseptissa esitetään kokonainen tarina palvelun suuremmista linjoista yksittäisten ideoiden sijaa
Palvelumuotoilussa prototypoinnilla tarkoitetaan palvelun testausta, testataan toimivatko kehitetyt konseptit kuten niiden on ajateltu toimiva
Liiketoiminnan perustotuus on, että palvelu voi olla kuinka hyvä tahansa, mutta jos asiakas ei tiedä siitä tai ei ymmärrä sen hyötyjä, on palvelu vain hyvä idea
Palvelu ei ole koskaan valmis, niinpä palvelu on jatkuvaa kehittämistä 

#Maria

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti