sunnuntai 1. joulukuuta 2013

Kirjamuistiinpanot


Tässä muistiinpanot lukemastani kirjasta.

Forsgård, C. & Frey, J. 2010. Suhde – sosiaalinen media muuttaa johtamista, markkinointia ja viestintää. Infor Oy.

·         Tärkeintä on ymmärtää kentän todella suuri laajuus ja monimuotoisuus: oli aihe, alue tai tarve mikä tahansa, verkosta löytyy melko todennäköisesti juuri siihen erikoistunut palvelu. Raapaisu pintaa syvemmältä kannattaa, koska oikeat ratkaisut ja toimintatavat löytyvät vasta omista lähtökohdista, tarpeista ja tavoitteista. 30
·         Yhteisöpalvelu, jossa on yhtäaikaisesti paikalla jopa yli 100 miljoonaa käyttäjää, on vetovoimainen markkinapaikka… 32
·         Vaikka hakukoneet muodostavat edelleen internetliikenteen ohjauksen selkärangan, yhteisölliset palvelut ovat kiilaamassa niiden edelle. 33
·         Facebook on tällä hetkellä suosituin internetsivusto mm. Norjassa, Indonesiassa, Malesiassa, Filippiineillä ja Singaporessa. Palvelun vaikuttavuutta kuvaa hyvin se, että se on toisella sijalla Suomen lisäksi esimerkiksi Ruotsissa, Tanskassa, Yhdysvalloissa, Ranskassa, Italiassa, Espanjassa, Sveitsissä, Belgiassa, Kreikassa, Egyptissä, Meksikossa, Kanadassa, Australiassa ja Argentiinassa. 33–34
·         Yhteisöllisen median palvelut auttavat verkottamaan ihmisiä enemmän yhteisten kiinnostusten kuin kansalaisuuden mukaan, siksi ne leviävät helposti yli maa- ja kulttuurirajojen. 36
·         Uusien palvelujen syntyminen usein poistaa vanhoja palveluja. Kaikki palvelut myös kehittävät tuotettaan ja tuovat mukaan uusia ominaisuuksia. 37
·         Kuluttajille monet palvelut ovat ilmaisia, mutta yrityksille onkin sen jälkeen tarjolla valtava määrä kuluttajatietoa, jota voidaan käyttää markkinointiin. 38
·         Ilmainen epäilyttää. 38
·         Yhteisöllisistä palveluista puhuttaessa on vaikea puhua vain yhdestä, koska palvelut ovat verkottuneita ja ne täydentävät toisiaan monella tavalla. 38
·         Yhteisölliset palvelut verkottavat toisiaan… Keskinäisillä riippuvuussuhteilla on merkitystä, kun yritys lähtee rakentamaan omaa yhteisöllisen median läsnäoloaan tehokkaaksi. 38
·         Organisaatioille palvelujen limittyminen ja sulautuminen toisiinsa tarkoittaa sitä, että on järkevää luoda samalla kertaa asiakastili useisiin erilaisiin palveluihin. Jos yritys avaa Facebook-sivut, sen on syytä perustaa myös yritysblogi kotipesän turvaamiseksi ja avata myös ainakin YouTube-, Vimeo-, Twitter-, SlideShare- ja Flickr-tilit. 38–39
·         Perinteinen kuluttajamarkkinoinnin toimintamalli toimii yhteisöllisessä mediassa kuitenkin huonosti: ideoita, sisältöä, tuotantoa ja jakelua ei olekaan aivan yksinkertaista ostaa ulkopuolelta ja jäädä odottamaan tuloksia. 39
·         Markkinoinnin perinteisellä kampanjamallilla yritykselle ostetut Facebook-yrityssivut saattavat osoittautua yllättävän vaikeiksi ylläpitää, sillä sivujen jatkuvasti päivittyvä sisältö on vuorovaikutuksellista suhdetoimintaa, jota voi olla mahdoton ulkoistaa – ainakaan täysin. 39
·         Yhteisöllinen media edellyttää aina organisaation todellisten edustajien omaa läsnäoloa, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kysymyksiin vastaamista, huolenaiheiden kuuntelemista ja edustamista. 39
·         Yhteisöllisessä mediassa asiakaspalvelu on paitsi kuuntelua, reagointia ja nopeutta, myös ennen kaikkea suhteiden ja luottamuksen rakentamista. 41
·         Yhteisöllisen median kanavat voivat toimia erinomaisina kanavina kertoa esimerkiksi häiriötilanteista liikenteessä tai vaikka yrityksen omilla verkkosivuilla. 43
·         Internettiin kerran laitettua materiaalia on vaikeaa tai mahdotonta saada sieltä pois. 63
·         Käytettävistä palveluista pitää löytyä tunnus organisaation nimellä tai sitä mahdollisimman lähellä olevalla termillä. 77
·         Viimeiseen asti yksityisyyttään vaaliville yhteisöllinen media sopii huonosti. 78
·         Hakukonemainonnan avulla päästään näkyviin sellaisilla hakusanoilla, joilla ei mahduta varsinaisiin hakutuloksiin. 82

#Tiia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti