lauantai 2. marraskuuta 2013

kuka käyttää Benecolia?


Benecol® on yksi maailman tunnetuimmista brändeistä kolesterolia alentavissa terveysvaikutteisissa elintarvikkeissa. Kun Benecol-tuotteita käytetään päivittäin osana aterioita, vaikutus kolesteroliin on nopea ja pysyvä.
kuva: http://www.benecol.fi/

Benecol-tuotteiden sisältämä kasvistanoliesteri on valittu yhdeksi kymmenestä tärkeimmästä ravitsemusinnovaatiosta maailmassa. Euroopan komissio on hyväksynyt seuraavan Benecol-tuotteita koskevan väitteen sairauden riskitekijän vähentämisestä: "Kasvistanoliesterin on todettu alentavan veren kolesterolitasoa. Korkea kolesteroli on sydäntaudin riskitekijä."

Kasvistanoliesteriä sisältäviä terveysvaikutteisia Benecol-elintarvikkeita myydään 30 maassa, viidessä maanosassa. Kussakin maassa myytävät Benecol-tuotteet on kehitetty paikallisiin ruokatottumuksiin sopiviksi.  Benecol tuoteperheeseen kuuluu esimerkiksi leivänpäälle laitettavia levitteitä, juotavia jogurttijuomia kuin perinteistä aamupuuroakin.

No kuka sitten käyttää Benecolia? Ilmiselväähän on, että tuotteita käyttävät ihmiset, joilla on korkeakolesteroli tai taipumusta korkeaan kolesteroliin ja haluavat alentaa/hallita kolesteroliarvoja. Stereotyyppinen käyttäjä on 50+ nainen tai mies, jolla kolesteroli on korkea, elämäntavat ei välttämättä muutenkaan kohdillaan ja on nähnyt mainoksen telkkarissa kolesterolia alentavasta tuotteesta. Mutta onko tässä todellakin kaikki ihmiset, jotka käyttävät Benecol tuotteita? Ei ole.

Benecol tuotteet sopivat itse asiassa kaikille. On se ryhmä, joka käyttää Benecol tuotteita jo ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä tulevaisuuden varalta. He ovat nuoria aikuisia, joilla saattaa esimerkiksi suvussa olla korkeaa kolesterolia. Löytyy myös niitä, jotka ovat pelkästään mainonnan uhreja. Mainonnan uhrit hankkivat tuotteita, jotka edes jollain tavalla mainonnallaan vakuuttavat heidät ja sopivat heidän elämäntapoihinsa edes jotenkuten. Sitten ovat ne ihmiset, jotka eivät oikeastaan pidä tuotteista ja niiden mausta, mutta kun tuotteiden vaikutus on niin hyvä. Ja tietenkin ne jotka pitävät tuotteiden mausta, mutta eivät tarvitse kolesterolia alentavaa kasvistanoliesteria. Mutta mistä johtuu sitten tietyntyyppinen lokeroiminen benecol tuotteiden osalta? Itse uskon siihen, että mainonta aiheuttaa sen. Jos tuotetta mainostettaisiin sekä kolesterolia alentavana, että muutenkin hyvänä tuotteena, ei välttämättä tapahtuisi niin vahvaa lokerointia. Tiedän useamman kotitalouden, jonne ostetaan sen benecol levitteen lisäksi tavallinen margariinipaketti, koska vain yhdellä perheessä on korkea kolesteroli ja muilla ei, joten heidän ”ei tarvitse” käyttää benecol tuotteita.

Kaupassa asioidessani tein havainnointia Benecol tuotteista ja täytyy kyllä tunnustaa, että brändäyksellä on tuloksensa. Havaitsin margariinihyllystä helpommin Benecol tuotteen, kuin normaalisti käyttämäni rasvaseoksen. Myös muista hyllyistä kuten jogurttihyllystä pomppasi Benecolin tuotteet muiden yli. Hieno homma! Mutta mitä nyt pitäisi tehdä, jotta pelkästään näkyvyyden lisäksi tuotteiden siirtyminen kaupan hyllyltä ostoskoriin helpottuisi? Benecol tuotemerkille olisi tärkeää osoittaa enemmän ominaisuuksia myös niille henkilöille joille kolesteroli ei ole tällä hetkellä ongelma.

Benecol tarjoaa jo nyt lisäominaisuutena Benecol klubin, joka on hieno palvelulisä jo olemassa oleville asiakkaille. Palvelumuotoilun näkökulmasta juuri kyseisen Benecol klubin kehittäminen olisi hieno mahdollisuus toiminnan laajentamiselle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti