Rekola, K. & H. 2003. Palvelukeskeisten tuotteiden
kehittäminen teollisuusyrityksissä. Helsinki: Teknologiateollisuus ry.
·
Palvelukeskeiseksi tuotteeksi kutsutaan tässä
julkaisussa sellaista yrityksen tarjoamaa, jossa asiakkaan arvo muodostuu
valmistettavasta laitteesta ja siihen läheisesti liittyvistä palveluista siten,
että palvelut muodostavat merkittävän osan tästä arvosta. 7
·
Palvelukeskeisten tuotteiden kehittäminen
keskittyy kolmen A:n hallintaan: Arkkitehtuuri, Arvoketju/ verkko ja
Ansaintalogiikka. 8
·
Ennakoivat ja ennaltaehkäisevät palvelut tuovat
enemmän arvoa sekä palvelun tuottajalle että sen kuluttajalle, kuin sellaiset
palvelut, jotka aktivoituvat vasta ongelman ilmettyä. 16
·
Suurin osa palveluinnovaatioista on siis pelkkiä
palveluita tuottavissa yrityksissäkin omaa toimintaa tehostavia innovaatioita, ei
täysin uusia palvelutuotteita. 19
·
Palvelukeskeiseen tuotteeseen liittyvä
teknologia antaa mahdollisuuden tuottaa palvelua osittain eriaikaisesti sen
kuluttamisen kanssa. 20
·
Palvelustrategian laatiminen palvelukeskeisten
tuotteiden kehittämisen ohjaamiseksi on lähes välttämätöntä. Palvelustrategia
voidaan yleensä johtaa koko yrityksen strategiasta, ja sen tulee ilmaista
selkeästi palvelutuotteiden kehittämisen reunaehdot… Palvelustrategian on
ratkaistava, tukevatko kehitettävät palvelut olemassa olevaa toimintamallia vai
käytetäänkö niitä viemään yritys kokonaan uudelle alueelle. 21
·
Ulosmitattavissa oleva arvo riippuu palvelun ansaintalogiikasta,
joka toteutuu palvelun tuotantoprosessin avulla. 23
·
Palvelukeskeiset tuotteet auttavat yritystä
siirtymään tavanomaisesta asiakkuudesta todelliseen kumppanuuteen asiakkaidensa
kanssa. 25
·
Palvelutasosopimuksella palvelun toimittava
yritys ja asiakas määrittelevät palvelun tuotantoprosessin tekniset
tavoitearvot… Hyvin suunniteltu palvelutasosopimus pakottaa asiakkaan
ilmaisemaan ne seikat, joilla hän mittaa saamansa palvelun hyvyyttä ja joita
hän pitää kriittisinä palvelusta saatavaa kokonaiskokemusta mittaavina
elementteinä. 26–27
·
Ne yritykset menestyvät, jotka kykenevät
käyttämään jokaista asiakaskontaktiaan edistämään asiakkaan tarpeiden mukaisten
palvelukeskeisten tuotteiden kehittämistä ja luomaan myönteistä mielikuvaa
yrityksestä. 29
·
Palvelujen kansainvälistyminen on poikinut uusia
palveluinnovaatioita ja mahdollistanut entistä nopeamman ja laajemman
palvelutuotteiden markkinadiffuusion. 29
·
Palvelukeskeisiä tuotteita kehitetään yleensä
ilman tunnistettua, kirjattua ja noudatettua prosessia. 40
·
Kun palvelukonsepti on kuvattu eli palvelun
arvoinnovaatio on määritelty täsmällisesti, palvelukeskeinen tuote tulee
testata valitun asiakasryhmän keskuudessa konseptitasolla. 46
·
Palvelukeskeisten tuotteiden kehittämistä
opeteltaessa on tärkeää, että yritykselle kasvaa hyvä käsitys niin
palveluinnovaatioista kuin mahdollistavan teknologian tarjoamista
mahdollisuuksista. 48
·
Asennettavuuden ja asentamistapahtuman
huolellisella suunnittelulla voidaan joissakin liiketoimintaympäristöissä
vaikuttaa paljon palvelun kokonaiskannattavuuteen. 50
·
Asiakkaan kokonaiskokemus rakentuu vain niistä
projektivaiheista, jotka asiakas näkee. 57
·
Palvelustandardi määrittelee palvelulta halutun
suorituskykytason ja sen mukaiset mittarit. 57
·
Palvelun sisällön jatkuva muuttaminen hämmentää
palvelujen asiakkaita ja johtaa ensisijaisesti palvelun kysynnän loppumiseen.
59
·
Ideoiden työstämisen kannalta on oleellista,
että ideat kuvataan täsmällisessä, selkeässä ja tiiviissä muodossa mahdollisimman
varhain prosessissa. 104
#Tiia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti