tiistai 12. marraskuuta 2013

Muistiinpanoja kirjasta: Von Hertzen P. 2006. Brändi yritysmarkkinoinnissa. Helsinki: Talentum Media Oy


Brändin käsite on nykyään laajaa.

”Brandi on tuotemerkkiin perustava mielikuva tuotteesta kuluttajien keskuudessa.”

”Brand voi olla tuote, siis merkkitavara, tai se voi olla palvelu, yritys tai yritysketju. Brand erottuu kilpailijoistaan sille ominaisilla, ainutlaatuisilla tunnistus- ja erottuvuustekijöillä, jotka sille on pitkäjänteisesti ja tietoisesti kehitetty.”
”Brandi käsitteenä on aina mielikuva. Asiakas, jos kuka, pystyy kehittämään brandin. Markkinoija voi vain luoda suotuisat olosuhteet brändin kehittymiselle asiakkaiden mielessä.”

Mainonnan ja markkinoinnin maailma on ottanut brändin omakseen. Yrityksen johto ja hallitus kiinnittää enemmän huomiota yrityksen maineeseen, kuin brändiin, koska brändi ”kuuluu kuluttajamainonnan piiriin ja markkinointihenkilöstöön vastuisiin”.

Maine on tekoja ja niistä syntynyt mielikuva ja tietoisuus yrityksestä ja sen brändistä.

Markkinataloudessa kaikkea on runsaasti tarjoilla, on brändeistä hyötyä valintoja tehtäessä.  Markkinointi ja viestintä ovat kalliit, joten on taloudellisesti järkevä keskittää voivarat suunnitelmalliseen ja pitkänteiseen brändin rakentamiseen.

Brändiajattelu on viime vuosikymmenet pitkälti askeltanut yhdessä mainonnan kehityksen kanssa. Myös palveluja alettiin tuotteistaa ja tehdä eri palvelukonseptisista brändejä.  

Yhä useammin yritys ja sen tuotteet muodostuvat yhtenäisen brändin, jossa valmistajan hyvä yrityskuva siirtyy tuotteisiin ja hyvät, tunnetut tuotteet yhdistetään yrityskuvaan.  Seurauksena on tarve viestinnän ja markkinoinnin kasvavaan integraatioon, jossa molempien funktioiden tavoitteena on rakentaa yhteiselle brändille menestystä, tunnettuutta, kiinnostusta ja hyvää mainetta.

Maine ja sen hallinta ovat nousseet viime vuosina kuumaksi aiheeksi liikkeenjohdon kirjallisuudessa. Maineenhallinta on laillisen, moraalisesti ja eettisesti hyväksytyn liiketoiminnan harjoittamista ja sen avointa viestintää. Yrityskuvan, eli yritysbrändin, ja tuotebrändien rakentaminen ja ylläpito ovat osa tätä liiketoiminta. Siinä menestyminen kasvattaa yrityksen arvoa ja myös hyvää mainetta.
#Alina
#brändi #maine

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti