Brändin käsite on nykyään laajaa.
”Brandi on
tuotemerkkiin perustava mielikuva tuotteesta kuluttajien keskuudessa.”
”Brand voi olla tuote,
siis merkkitavara, tai se voi olla palvelu, yritys tai yritysketju. Brand erottuu
kilpailijoistaan sille ominaisilla, ainutlaatuisilla tunnistus- ja
erottuvuustekijöillä, jotka sille on pitkäjänteisesti ja tietoisesti kehitetty.”
”Brandi käsitteenä on
aina mielikuva. Asiakas, jos kuka, pystyy kehittämään brandin. Markkinoija voi
vain luoda suotuisat olosuhteet brändin kehittymiselle asiakkaiden mielessä.”
Mainonnan ja markkinoinnin maailma on ottanut brändin
omakseen. Yrityksen johto ja hallitus kiinnittää enemmän huomiota yrityksen maineeseen,
kuin brändiin, koska brändi ”kuuluu kuluttajamainonnan
piiriin ja markkinointihenkilöstöön vastuisiin”.
Maine on tekoja ja
niistä syntynyt mielikuva ja tietoisuus yrityksestä ja sen brändistä.
Markkinataloudessa kaikkea on runsaasti tarjoilla, on
brändeistä hyötyä valintoja tehtäessä. Markkinointi
ja viestintä ovat kalliit, joten on taloudellisesti järkevä keskittää voivarat
suunnitelmalliseen ja pitkänteiseen brändin rakentamiseen.
Brändiajattelu on viime vuosikymmenet pitkälti askeltanut
yhdessä mainonnan kehityksen kanssa. Myös palveluja alettiin tuotteistaa ja
tehdä eri palvelukonseptisista brändejä.
Yhä useammin yritys ja sen tuotteet muodostuvat yhtenäisen
brändin, jossa valmistajan hyvä yrityskuva siirtyy tuotteisiin ja hyvät,
tunnetut tuotteet yhdistetään yrityskuvaan. Seurauksena on tarve viestinnän ja
markkinoinnin kasvavaan integraatioon, jossa molempien funktioiden tavoitteena
on rakentaa yhteiselle brändille menestystä, tunnettuutta, kiinnostusta ja
hyvää mainetta.
Maine ja sen hallinta ovat nousseet viime vuosina kuumaksi
aiheeksi liikkeenjohdon kirjallisuudessa. Maineenhallinta on laillisen,
moraalisesti ja eettisesti hyväksytyn liiketoiminnan harjoittamista ja sen
avointa viestintää. Yrityskuvan, eli yritysbrändin, ja tuotebrändien
rakentaminen ja ylläpito ovat osa tätä liiketoiminta. Siinä menestyminen
kasvattaa yrityksen arvoa ja myös hyvää mainetta.
#Alina
#brändi #maine
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti